Pengaruh Edukasi Audiovisual Terhadap Tingkat Pengetahuan Remaja Tentang Covid-19 di Panti Asuhan Guyup Rukun Kota Bengkulu

  • Liza Hardiyanti Purnama Universitas Muhammadiyah Bengkulu
  • Nurhayati Nurhayati Universitas Muhammadiyah Bengkulu
Keywords: education, knowledge, covid-19, audiovisual

Abstract

At the end of 2019 the world was shocked by the latest infection cases caused by Covid-19 which also attacked Indonesia. In humans, the virus causes respiratory issue starting from the common cold to the serious respiratory problems. One of the efforts to prevent the spread of the Covid-19 virus is by promoting health education to increase knowledge by using the audiovisual method. The audiovisual is a media that is focused on the auditory (hearing) and visual (seeing) aspects. The aim of this study was to examine the effect of an audiovisual education on the level of knowledge of teenagers about Covid-19 at the Guyup Rukun Orphanage in Bengkulu. This research was a quasi-experimental approach with a purposive sampling technique. The results showed that there was an increasing level of knowledge of respondents after being given an audiovisual education about Covid-19 from 73.3% (Mean 8.53 SD 1.301) to 93.3% (Mean 10.80 SD 1.612). This finding reflects that promoting health education by using an audiovisual method was effective to increase the level of knowledge of teenagers.

References

Dewi W.(2020).Dampak COVID-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Edukatif Jurnal Ilmu Pendidikan.2(1)
Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4), 104–117.
Fujiyanto Ahmad, Jayadinata Kurnia Asep, Kurnia dadang (2016). Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Hubungan Antarmakhluk Hidup. Jurnal Pena Ilmiah: Vol. 1, No, 1 (2016). Program Studi PGSD UPI Kampus Sumedang.
Handayani Mutmainah & Mariana Dina, (2021) Pengaruh Media Audio Visual Cuci Tangan Terhadap Kemampuan Cuci Tangan Sebagai Upaya Pencegahan Penyebaran Virus Covid-19. Jurnal Aisyiyah Medika,. Volume 6, Nomor 1, Februari 2021., Prodi Ilmu Keperawatan, Universitas Kader Bangsa, Palembang, Sumatera Selatan.
Haryono Rachmad, (2013). Pengaruh pendidikan kesehatan terhadap perubahan pengetahuan dan perilaku dalam penggunaan masker pada pekerja furniture disukoharjo. Naskah publikasi. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Hurlock. Elizabeth. B (2011). Psikologi Perkembangan : Suatu Pendekatan Sepanjang Rentan Kehidupan. Jakarta : Erlangga
Jaji, J (2020). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Dengan Media Leaflet Terhadap Pengetahuan Warga Dalam Pencegahan Penularan Covid-19. Procceding Seminar Nasional Keperawatan, 6(1),135-140.
Kumboyono, K. (2011). Perbedaan penyuluhan kesehatan menggunakan media cetak dengan media audiovisual terhadap tingkat pengetahuan pasien tuberculosis. Skripsi. Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Muhammadiyah, Gombong.
Lestari Dewi Lis, Diah Halimatusah, Lestari Anggraini Fuji, (2018). Penggunaan Media Audiovisual Dalam Meningkatkan Pembelajaran Kepada Guru Guru. Jurnal PKM Pengabdian Kepada Masyarakat Vol. 01 No. 01. P-ISSN 2814-574X, e-ISSN 2615-4749. Januari 2018 hal. 55-60.
Mutiarani, hannisa, (2018). Efektivitas Penggunaan Media Leaflet Dan Video Terhadap Pengetahuan Tentang Pedomen Gizi Seimbang Pada Siswa Smp Negeri 5 Yogyakarta. Skripsi. Yogyakarta: Poltekes Kemenkes Yogyakarta.
Notoadmojo, S. (2012). Metodologi Penelitian Kesehatan (Revisi). Jakarta: Rineka Cipta
Nurhayati Nurhayati BN, M. N. S. (2019). The Quality of Discharge Teaching Perceived by Surgical Nurses Working in Public Hospitals of Indonesia. International Journal of Caring Sciences, 12(1), 100-106.
Nurhayati, N., Songwathana, P., & Vachprasit, R. (2019). Surgical patients’ experiences of readiness for hospital discharge and perceived quality of discharge teaching in acute care hospitals. Journal of clinical nursing, 28(9-10), 1728-1736.
Simamora, R. H. (2019). Astrengthening of role oh health cardes in BTA-Positive Tuberculosis (TB) case invention through education with Module development and video approaches in Medan Padang Bulan Community Health Center, North Sumatera Indonesia. International Journal Of Applied Engineering Research,12(20), 10026-10035
Supriyono. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 43–48.
Yulinda Arif, (2018) Efekttivitas Penyuluhan Metode Ceramah Dan Audiovisual Dalam Meningkatkan Pengetahuan Dan Sikap Tentang Sadari Di Smkn 5 Surabaya. Jurnal Promkes 6 (2), 116-128, 2018.
WHO. (2020). Corona Virus Disease (covid-19) Situation Report-114. May 13, 2020
WHO.int, 12 Februari 2020; gisanddata. Maps. Arcgis. Com, 12 Februari (2020)
WHO.int, 4 Februari 2020; Kemenkes, 2020. Health Emergency of International Concern (PHEIC). Dalam Nur Sholikah Putri Suni, (2020). Kesiapsiagaan Indonesia Menghadapi Potensi Penyebaran Corona Virus Disease. Kajian Singkat Terhadap Isu Aktual Dan Strategis. Vol.XII,No.3/I/Puslit/Februari/2020. Pusat Penelitian Badan Keahlian DPR RI Gd. Nusantara I Lt. 2 Jl. Jend. Gatot Subroto Jakarta Pusat.
Widiyanto A, Atmojo JT, Fajriah AS, Putri SI, Akbar PS.(2020). Pendidikan kesehatan pencegahan hipertensi,. 1(2):96-190
Published
2022-02-17
How to Cite
Hardiyanti Purnama, L., & Nurhayati, N. (2022). Pengaruh Edukasi Audiovisual Terhadap Tingkat Pengetahuan Remaja Tentang Covid-19 di Panti Asuhan Guyup Rukun Kota Bengkulu. Journal of Bionursing, 4(1), 24-28. https://doi.org/10.20884/1.bion.2022.4.1.120